Ondernemers aan het woord: Sandra en Eva van ZOTOS Beauty

Published on Thursday, March 11news

Q: Hi Eva, wat leuk dat je ons wat meer wil vertellen over ZOTOS Beauty! Laten we beginnen bij het begin: kun je iets vertellen over jezelf en uiteraard je business partner Sandra?
A: Zeker! Vanaf 2006 had ik een salon aan de Kerkstraat en zat Sandra met haar salon in een kapperszaak. Via de merken waarmee we allebei werkten hadden we elkaar leren kennen. We konden het op professioneel, maar ook persoonlijk vlak goed met elkaar vinden. Ik kwam eind 2012 zonder personeel te zitten en het pand was voor mij alleen te groot. Om die reden besloten we samen verder te gaan onder ZOTOS Beauty met een gezamenlijke zaak in de Kerkstraat.

Q: Hoe zijn jullie van de Kerkstraat uiteindelijk in de Stadionbuurt beland?
A: Eind 2017 kregen we te horen dat we weg moesten uit de Kerkstraat wegens funderingsherstel. We moesten dus op zoek naar een nieuwe locatie en hebben dat aan de hand van ons klantenbestand gedaan. We hebben simpelweg gekeken naar de plek waar de meeste van onze klanten woonden. Wat bleek: maar liefst de helft woonde al in Zuid! Toen zijn we op de fiets gestapt en zijn we door de buurt gaan rijden op zoek naar een nieuw pand. We zagen ons huidige pand, verstopt achter een lelijk rolluik, hebben naar binnen gegluurd en waren direct verkocht. Halsoverkop zijn we verhuisd naar de Stadionbuurt, maar daar hebben we geen seconde spijt van gehad.

Q: Wat een fantastisch verhaal. En wat bieden jullie nu precies aan met ZOTOS Beauty?
A: Voornamelijk schoonheidsbehandelingen; we zijn experts in natural anti-aging, maar we hebben ook een winkel met beauty artikelen. Hier verkopen we de producten waar we mee werken zodat onze klanten die ook thuis kunnen gebruiken. In de winkel vind je ook veel leuke cadeautjes van zowel high-end merken als de meer betaalbare merken.

Q: Hoe heeft de coronacrisis hier het afgelopen jaar impact op gehad?
A: Al met al zijn we bijna vijf maanden dicht geweest. Dat was financieel heel zwaar. Sandra en ik hebben daarom elke dag in de salon gezeten om samen nieuwe plannen te maken en vooral om een beetje de routine erin te houden. Gelukkig liep onze webshop nog wel goed, maar dat was lang niet voldoende om alle kosten te dekken.

Q: Dan zullen jullie wel blij zijn om nu weer open te mogen.
A: We zijn ontzettend blij! We merkten dat we tijdens de lockdown steeds meer vergaten hoe leuk we ons vak vinden, maar toen de eerste klant deze week met een bos bloemen voor de deur stond, was het enthousiasme weer helemaal terug. Nog steeds worden we overweldigd met cadeaus, maar ook tijdens de lockdown stonden onze klanten voor ons klaar. Toen heeft een groep klanten ons zelfs gebeld om te vragen of we de huur en onze boodschappen nog wel konden betalen. Die steun is zó waardevol.

Q: Wauw, wat bijzonder! Dan doen jullie zeker iets goed. Nog even iets heel anders: waren jullie op de hoogte van het bestaan van BIZ The Olympic Amsterdam voor we contact met jullie opnamen?
A: Ja, zeker. Afgelopen zomer heb ik onder andere meegedaan aan een brainstormsessie van de BIZ in het Olympisch Stadion. We vinden het heel leuk dat Mirjam nu Community Manager is, omdat ze zo enthousiast is. Dat heb je nodig om een BIZ goed op de kaart te zetten.

Q: En wat is voor jou en Sandra dan precies de meerwaarde van een BIZ in dit gebied?
A: Ik ben zelf opgegroeid met ondernemersverenigingen. Mijn ouders zaten er in één en ik zat zelf in de ondernemersvereniging van de Kerkstraat. Ik heb daar echt gezien hoeveel je kunt bereiken als je samenwerkt. Zo hebben jullie, de BIZ, hier afgelopen kerst gezamenlijk voor kerstverlichting in de Stadionbuurt gezorgd, en wie weet kunnen we van de zomer mooie bloembakken ophangen. Dan wordt het echt één geheel.

Q: Wat maakt het dat jullie deze buurt zo fijn vinden om in te ondernemen?
A: De bereikbaarheid is heel belangrijk. Vlak voordat we uit het centrum vertrokken, waren we niet meer goed te bereiken voor onze klanten. Ook is de Stadionbuurt echt een buurt in opkomst: het is gezellig, divers, energiek, levendig en steeds leuker. Kijk maar naar de zaterdagmarkt. Die is nog relatief klein, maar wordt wel steeds groter. Ik woon zelf in de Pijp maar kom speciaal naar deze markt voor al mijn boodschappen!

Q:  Dat horen we graag! Zijn er buiten al die mooie punten ook nog verbeterpunten waar we als BIZ mee aan de slag kunnen?
A: Ik stoor mij vooral aan de uitpuilende afvalbakken en het rondzwervend afval. Dat zou echt beter moeten kunnen. Ik maak vaak melding van al het afval via de Verbeterdebuurt-app, maar wellicht krijgen we meer gedaan als we dit als collectief aangeven. Ook denk ik dat er genoeg plekken zijn die we samen kunnen opleuken. Wij zitten zelf met onze salon aan een klein plantsoen – hoe leuk zou het zijn als daar bijvoorbeeld een groentekas of een buurttuin komt?

Q: Dat is zeker een leuk idee! Als laatste zou ik jullie graag willen vragen welke ondernemer uit het gebied jullie bewonderen en waarom. Elkaar steunen kan in deze tijd immers geen kwaad.
A: Zonder twijfel alle horecaondernemers. Ik kan er niet één noemen, want ze doen het allemaal zo goed. Ze hebben zulke zware klappen gehad maar blijven nog steeds vriendelijk lachen en keihard werken aan hun take-away. Petje af!

Q: Dankjewel voor deze mooie woorden en jullie verhaal, Eva!
A: Tuurlijk. Fijne dag!