Onderneming in de spotlight: Strangelove

Published on Thursday, April 14news

12,5 jaar geleden richtten Vincent van Dijk en Jeroen Gouw Strangelove op. Zij startten toentertijd als digital-first branding bureau en zijn door de jaren heen gegroeid en verder ontwikkeld. BIZ The Olympic Amsterdam sprak Vincent over het ontstaan van Strangelove, het werken bij Strangelove en de Stadionbuurt. 

Q: Welkom, leuk dat we je wat vragen mogen stellen! Vertel eens: wat doe je precies bij Strangelove? 
A: Bij Strangelove zit ik vooral aan de kant van de merken, dus de brandkant, waar ik de helft van de tijd merkstrateeg ben. En de andere helft van de tijd houd ik mij bezig met strategieën en het verder uitbouwen van het bureau. Mijn collega en businesspartner Jeroen Gouw zit aan de digitale kant en houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van digitale producten en het ontwerp daarvan. 

Q: Ah, dus jullie vullen elkaar echt aan ook?
A: Ja, dat is het bruggetje naar het bureau. Wij zijn het beste te omschrijven als een branding en digital design agency. We doen eigenlijk twee dingen; wij bouwen merken en wij bouwen digitale producten en dat zijn vaak websites, apps en platformen. Ik zit dus wat meer aan de merkenkant en Jeroen wat meer aan de digitale kant. Bedrijven en organisaties huren ons in om hun werk te helpen ontwikkelen of te helpen organiseren – omdat zij bijvoorbeeld wel een logo hebben en een huisstijl maar heel erg gegroeid zijn. Ook om nieuwe divisies toe te voegen, een nieuwe structuur ontstaat omdat er een fusie is en om hun digitale communicatie te organiseren en dat is dus vooral via websites en apps. 

Q: Klinkt interessant! Vind je het werk leuk?
A: Ja, want ik doe het al 12,5 jaar :). Wij doen het nog steeds met ongelooflijk veel plezier. Wij hebben drie jaar geleden het roer eigenlijk een beetje omgegooid. Wij zijn ooit gestart als een digital-first branding bureau. Dat is eigenlijk wat we nu ook doen, alleen noemen we dat brand and experience of brand digital design. Maar in de loop van die 12,5 jaren zijn we veel verschillende dingen gaan doen. We deden allerlei verschillende dingen in allerlei verschillende richtingen, dat werd een beetje te veel. Dus wij hebben drie jaar geleden gezegd: weet je wat? Wat vinden we nu het allerleukste om te doen? Nou, vooral leuke, betekenisvolle organisaties helpen om een betekenisvol merk te creëren en te bouwen. En dan ook nog aan de digitale kant. Dat vinden we het allerleukste. Dus in de praktijk is dat merkstrategie, dat zijn huisstijlen, websites, apps, etc. Daar helpen we organisaties bij. Dat doen we het liefste ook nog voor clubs die geen plasticrotzooi verkopen en daar hebben we een paar jaar geleden ook echt een keuze in gemaakt: we willen iets doen voor betekenisvolle bedrijven en sinds we die keuze hebben gemaakt, zijn we met het team in eerste instantie wat afgeschaald en nu weer heel hard aan het groeien, zo’n 20% per jaar. Om die reden zoeken we juist weer naar jong talent wat bij ons kan werken. Dat komt omdat we weer een nieuwe focus hebben gevonden en dat werkt gewoon heel erg goed.

Q: En jullie zitten niet al 12,5 jaar in de Stadionbuurt, toch?
A: Klopt! Wij zijn gestart in een verbouwde garagebox op de Ruysdaelkade, naast de dames van plezier. Toen hebben we heel groot Strangelove op het raam geplakt en dat was grote hilariteit natuurlijk. Interessante aanloop van klandizie hadden we de eerste weken, want zij dachten dat wij wat anders deden… Maar daar zijn we vrij snel uitgegroeid, waarna we heel lang op de Tweede Kostverlorenkade hebben gezeten in een heel groot kantoor. Nu zitten wij bij Olympisch stadion, ook omdat we het een super iconische plek vinden en de buurt goed kennen, want ik woon zelf ook in de buurt. We werken nu helemaal met een hybride werkconcept, dus volledig vanuit vrijheid en vertrouwen. Dat bevalt heel goed. We waren hier al mee bezig voor corona, maar dat is met corona in een versnelling gekomen waardoor we veel minder vierkante meters nodig hebben. Het is een veel kleiner kantoor, maar op een veel mooiere plek. 

Q: Dus de buurt bevalt goed?
A: Ja, die bevalt hartstikke goed. Ik ken de buurt al erg lang omdat ik er al heel lang woon. De buurt is zo razendsnel veranderd en aan het veranderen, nu de laatste jaren met de hele ontwikkeling van het Stadionplein, de ouwe Citroëngarage, het Olympisch Stadion is helemaal opgeknapt, nieuwe woningen aan de achterkant, etc. Ik vind het een fijne buurt om in te wonen en ook in te ondernemen. Ik heb een zwak voor de Stadionkade, waar ik vaak wandel. 

Q: Welke ondernemer of ondernemers uit het gebied bewonder je?
A: Ik ken natuurlijk niet alle ondernemers uit Amsterdam-Zuid, dat moge duidelijk zijn. Er zijn super gerenommeerde bedrijven die geweldige producten en services – ook in ons vakgebied trouwens – leveren. Maar ik sport bij Olympic Gym en die hebben het echt voor de kiezen gekregen met corona. Zij zijn in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten de boel gaan verbouwen. Ze hebben een ongelooflijke mooie nieuwe koffiebar bijvoorbeeld. Daar zit zo veel veerkracht in en het is een heel fijne sportschool gebleven ondanks alle ellende. Ja, daar heb ik wel bewondering voor. Voor hoe die lui zich daardoorheen gevochten hebben. Maar dat geldt natuurlijk voor heel veel ondernemers in de buurt, maar dit is iets wat ik gewoon van dichtbij zie.