Vurige Geschiedenis: de trams in de Stadionbuurt

Published on Tuesday, October 26news

De Stadionbuurt kent een rijke historie. En hoewel die historische verhalen eigenlijk voor het oprapen liggen, gaan ze vaak in de waan van de dag verloren. Om die reden besteden we in de rubriek ‘Vurige Geschiedenis’ graag aandacht aan alle historische verhalen uit de het gebied van BIZ The Olympic Amsterdam. Deze keer: de tram in de Stadionbuurt.

De Stadionbuurt werd in de jaren twintig van de vorige eeuw uit de grond gestampt, met vanaf 1928 haar eigen tramlijnen: lijn 6 en 23. Deze werden vanaf het Haarlemmermeerstation via de Amstelveemsweg verlengd naar de Stadionstraat. Zeker tijdens de Olympische Spelen van 1928 kwamen de verbindingen goed van pas, met de vele toeschouwers. Een klein jaar later, vanaf 1929, kwam daar lijn 24 bij. Deze Reed vanaf het Centraal Station via de Vijzelstraat en Ferdinand Bolstraat naar het Roelof Hartplein, om vandaar af de nieuwe trambaan te gaan volgen via de J.M. Coenenstraat, Beethovenstraat en Stadionweg naar het eindpunt bij de Olympiaweg. 

In 1942, slechts veertien jaar na de opening, werd lijn 6 alweer opgeheven wegens personeelsschaarste. Twee jaar later kwam het gehele tramverkeer stil te liggen door brandstofschaarste.

Na de oorlog keerden tram 6 en 23 niet meer terug, slechts als extra inzet bij evenementen. Lijn 24 keerde wel terug op haar oude route en rijdt vandaag de dag nog steeds af en aan tussen Centraal Station en de Stadionbuurt.