In het vijfjaren BIZ plan van 2023 – 2027 staat onder de pijler “Marketing en Promotie” van het gebied, een aantal ambities waar BIZ The Olympic Amsterdam vorm aan wil geven. Eén van die ambities is de ontwikkeling van een zogenaamd “Selfie Object” en de omschrijving in het BIZ-plan luidt:
- Ontwikkeling van een “selfie object” voor het gebied
De BIZ wil een typerend object laten ontwerpen dat in het gebied geplaatst zal worden, dat aantrekkelijk is voor het maken van “selfies”. Denk aan de aantrekkingskracht die de letters “iAmsterdam” hebben als voorbeeld.
De achterliggende gedachte van een dergelijk object is dat het gebied daarmee op de kaart wordt gezet. Bovendien wordt met een mooi en in het oog springend kunstobject de kwaliteit en de leefbaarheid van het gebied vergroot.
Van “Selfie Object” naar “Street Art”
Gaandeweg veranderde de wens voor een object (3D) naar het idee om Street Art (2D) toe te gaan voegen. Geïnspireerd door de “Asphalt Art Guide” van de Bloomberg Philantrophies, hebben we nu een eerste stap gezet om zo’n kunstwerk te gaan realiseren. We zijn in overleg met een partij die het traject kan begeleiden, want het wordt niet alleen een project van de BIZ, maar door en voor de buurt. Participatie is een zeer belangrijk onderdeel van het plan en we zullen (op termijn) oproepen plaatsen om mee te denken en te doen!
Houd ons dus in de gaten!
Asphalt Art Guide
Intussen delen vast de “Asphalt Art Guide” van Bloomberg Philantrophies (als pdf bij dit bericht), met vele voorbeelden van geslaagde straatkunst projecten over de wereld. En tot slot delen we hier ook de link naar het project op Plein ’40-’45 in ons eigen Amsterdam:
Street Art Plein ’40-’45 Amsterdam
Heb je al vragen of wil je meer weten over dit project?
Neem dan contact op met community manager van The Olympic Amsterdam, Mirjam Harding via mirjam.biztheolympic@gmail.com