Onderneming in de Spotlight: bulthaup

Geplaatst op donderdag 28 aprilnieuws

Creatief directeur Arjen Boxsem is eigenaar van bulthaup aan het Olympisch Stadion. Bij bulthaup gaan ze altijd op zoek naar het onontdekte en maken er altijd iets bijzonders van. In de prachtige showroom aan De Laan der Hesperiden staan bulthaup keukens en badkamers opgesteld. We spraken Arjen en projectmanager Julia over bulthaup, hun ontwerpen, de Stadionbuurt en hun eigen feest: Friday b-eat!

Q: Welkom, leuk dat we jullie wat vragen mogen stellen! Laten we bij het begin beginnen: kunnen jullie iets over jezelf vertellen?
Arjen: Ik ben Arjen Boxsem en al 27 jaar ambassadeur met passie voor het merk bulthaup. De eerste jaren zaten we in Abcoude en de laatste 15 jaar zitten we hier aan De Laan der Hesperiden. Ik weet de start nog heel goed; we zaten hier echt midden in een bouwterrein in het zand, jarenlang eigenlijk. We hebben in al die jaren veel ondernemers zien komen en ook helaas een aantal zien gaan. 

Julia: Ja, en ik werk ook al 20 jaar bij bulthaup. Ik ben nu eigenlijk een soort van PA van Arjen, grapje. Nee, wij werken heel nauw samen. Ik zorg dat het hele creatieve uitvoerbaar gemaakt wordt en ik regel eigenlijk alles. Ik ben eigenlijk een beetje de projectmanager en Arjen de creatief directeur. Ik probeer eigenlijk de creativiteit van Arjen enigszins te beteugelen, zodat het te realiseren is. Want ja, we maken wel echt heel bijzondere dingen. Geen een keuken is hetzelfde en alle mensen zijn verschillend. Wij hebben nog nooit twee dezelfde keukens gemaakt, het is echt custommade. Daardoor duurt het traject ook lang, want voordat iemand komt en voordat die keuken is gekocht, daar gaat echt wel een paar afspraken over. Het is allemaal maatwerk. 

Q: En wat kunnen wij ons voorstellen bij bulthaup?
Arjen: We hebben het bedrijf recentelijk uitgebouwd met het merk COCOON, dus we zijn ook dealer en een showroom voor COCOON: luxe badkamers, kranen, keukens en meubilair. We maken al jarenlang heel mooie interieur keuken/badkamer ontwerpen voor mensen. We gaan altijd op zoek naar het onontdekte, op zoek naar de grenzen van wat mensen zelf kunnen bedenken en het liefst daar iets overheen om onze klanten uit te dagen en er altijd iets heel bijzonders van te maken. Aanvullend op ontwerp en plaatsing van bulthaup keukens, zijn we ook a-dealer (?) van Gaggenau apparatuur, V-ZUG, BORA en Quooker. En ja, sinds een aantal jaar werk ik dus nauw samen met Julia, die vroeger eigenaar was van bulthaup Bussum. 

Q: Wat maakt bulthaup uniek?
Arjen: Ik denk dat het merk bulthaup an sich al uniek is en ik denk dat wat ons team met bulthaup doet, ons daarin ook weer uniek maakt, omdat we bulthaup oprekken naar maatwerk en heel bijzondere oplossingen. Zo kopen wij onze marmeren bladen ergens in Italië, we hebben een aantal vrij specifieke leveranciers van messing, messing achterwanden, we hebben keukens gemaakt met krokodillenleren achterzijden die gecoat zijn, noem maar op. 

Q: Ja, jullie creëren echt dat wauw-effect bij de mensen!
Arjen: Zeker! Bulthaup staat voor kwaliteit en duurzaamheid. Een bulthaup keuken doet het na 25 jaar nog steeds. Er komen hier wel eens mensen binnen die op zoek zijn naar onderdelen van hun keuken van 25 jaar oud, dat het een klein beetje begint aan te lopen. Dus dat stukje kwaliteit met het stukje creativiteit, maakt BOXstudio – hoe het bedrijf officieel heet – echt heel uniek. BOXstudio heeft net een naamswijziging doorgemaakt, dus BOXstudio is de officiële dealer van bulthaup en COCOON. 

Q: Vanwaar jullie passie in architectuur en keukens?
Julia: Als je iets al zolang doet, dan vraag je je dat eigenlijk niet meer af. Op een gegeven moment word je er gewoon echt heel goed in en dan wordt het ook leuk. Wat ook echt leuk is, het is nooit hetzelfde. Iedereen is anders, soms heb je leuke mensen en soms wat minder leuke mensen, maar iedere dag, ieder project is weer anders. Je loopt iedere keer weer tegen nieuwe dingen aan, dat je iets tegenkomt en denkt: dit ben ik nou nog nooit tegengekomen in die 20 jaar. En dat is ook nu nog, na al die jaren.  

Q: En jullie zitten hier nu 16 jaar. Bevalt de Stadionbuurt? 
Arjen: Ja, absoluut. Het is een mooie mix tussen goed bereikbaar zijn en de ruimte hebben. De locatie bevalt erg goed. Er mag soms wel iets meer levendigheid op straat zijn. Het is hier aan De Laan der Hesperiden nog wat strak, maar dat kan ook komen door het type bedrijven. Maar we zijn erg goed te bereiken en dat is fijn voor onze klanten. Een aantal komt op de fiets uit Amsterdam, maar de meeste komen met de auto. 

Julia: We hebben ook nooit gedoe met dat mensen niet kunnen parkeren. Dat is ook wel echt heel fijn. Er is gewoon enorm veel ruimte hier, een fijn en ruim gebied. 

Q: Hebben jullie favoriete plekjes hier?
Arjen: Een bijzonder plekje is de Italiaan hier op de hoek, Cucina Casalinga. Daar kom ik erg graag! Vriendelijk personeel en ongelooflijk goed eten. Natuurlijk hebben we hier ook die grote, standaard namen zitten, maar ik denk dat juist die kleine plekjes het leuk maken. En wat natuurlijk erg leuk is aan deze buurt, is dat er een soort van rotatie en roulatie aan evenementen is. Dat maakt het natuurlijk ook erg gezellig. 

 Q: Zien jullie nog kansen of verbeterpunten waar we als BIZ The Olympic Amsterdam mee aan de slag kunnen?
Arjen: Ik denk iets meer mogelijkheden om hier iets op de stoep te doen, want het oogt allemaal vrij kil hier. Ik weet zeker dat een architect dit juist mooi vindt, maar iets meer gezelligheid buiten op straat zou de buurt wel wat vriendelijker maken. Het komt nu redelijk kil en zakelijk over. Gewoon wat leuke plantenbakken, want de stoep is breed genoeg. 

Q: Willen jullie nog iets kwijt?
Arjen: Wat misschien nog wel leuk is om te vertellen, is dat we vanuit BOXstudio de Friday b-eat gaan organiseren. Friday b-eat is een aantal keer per jaar op vrijdag waarbij we hier rondom eten en drinken wat activiteiten zullen doen. We gaan dan ook op zoek naar partnerships met lokale ondernemers om samen leuke dingen te doen. Dit zijn we voor corona gestart en dat hebben we nu weer opgepakt. Het bestaat uit een digitale omgeving met allerlei belevingen in en rondom de keuken. We hebben een cook-in waarbij twaalf mensen hier zitten te dineren met allemaal kennis en informatie rondom eten, het gebruik van apparatuur, keukenapparatuur en recepten. We gaan daarvoor ook naar de lokale wijnhandelaar en kijken of we het samen kunnen doen en dan partneren we ook met andere bedrijven. Dat kan een sieradenhandel zijn, maar ook een horecabedrijf of iets anders wat een beetje past bij de klantengroep.

Q: Wat ontzettend leuk, zeg! Hoe zijn jullie hierop gekomen?
Arjen: Ik ben zelf DJ, vandaar ook dat we Friday b-eat in het leven hebben geroepen. Ik houd van muziek en om dan de liefde voor muziek te combineren met alles rondom eten, keukens en gewoon het leven, is fantastisch. Die cook-ins zijn mooie gesprekken, mooie avonden omkleed met muziek en kennis over alles op en rondom keukens. In september vindt hier de Friday b-eat XL plaats met een DJ, muziek, drankjes, partnerships. Dus kom vooral langs of neem eens contact op voor een samenwerking!