Project "Plasticvrije Horeca Terrassen" gestart

Geplaatst op donderdag 29 septembernieuws

The Olympic Amsterdam is gestart met een nieuw programma. De BIZ horeca ondernemers van Bar BAUT, De Drie Graefjes, Het Amsterdamse Proeflokaal en NENI Amsterdam nemen het voortouw en gaan werken aan een Plasticvrije Horeca. Zij starten met het terugdringen van wegwerpplastic van de terrassen waar het plastic gemakkelijk verwaait. Het doel: de overstap van eenmalige plastics naar circulaire alternatieven versnellen en toewerken naar een zwerfafvalvrije stad. 

De eerste gesprekken zijn inmiddels gevoerd. Samen met Noortje Schrauwen van We-Are-Nature en Hans van den Broek, horeca ondernemer van strandtent en surfschool The Shore in Scheveningen en pionier m.b.t. duurzaamheid binnen de horeca, zijn de eerste gesprekken gevoerd.
Ondanks dat de verschillende ondernemers zelf al een heel eind op weg zijn, bleek ook dat er nog een aantal verbeteringen doorgevoerd konden worden om écht plasticvrij te zijn. En daar werkt men nu aan.

Strijd tegen de plastic soep

De eerste ambitie van het programma is om het makkelijk verwaaibare wegwerp plastic van Amsterdamse terrassen te weren. Wegwerpplastics zijn vaak lichtgewicht en kunnen gemakkelijk wegwaaien of door meeuwen worden verspreid, waardoor het vaak als zwerfafval in de stad en in stadswater terecht komt. Denk hierbij aan melkcupjes, honingstaafjes, sauszakjes en koekjesverpakkingen. BIZ The Olympic Amsterdam en BIZ Nieuwmarkt nemen dit jaar het stokje over van BIZ The Knowledge Mile, waar in 2021 al een reeks horecazaken wegwerpplastics op hun terras uitfaseerden. Ook andere BIZ-en in Amsterdam zullen later dit jaar worden uitgenodigd zich bij de beweging aan te sluiten en hun voordeel te doen met alle opgedane kennis.

Samen stappen maken

Horecazaken worden uitgenodigd om samen de stap naar Plasticvrije Terrassen te maken. Middels een aantal bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken wordt samen opgehaald welke uitdagingen er liggen rond het uitfaseren van wegwerpplastic en worden de alternatieven uitgewisseld. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van eerdere ervaringen en tips van de  koplopers uit Amsterdam, zoals in deze video’s te zien is.